verkkokurssi. Artikkelissa on hyvä johdonta MOOC:n perusteisiin. Tekstissä käydään läpi erilaisia MOOC-alaluokkia:
- cMOOC - konnektivistinen MOOC, keskustelua ja yhteinen ymmärrys
- xMOOC - vähemmän vuorovaikutusta, tieto saatavilla, jolloin tämä omaksutaan ja omaksuminen testataan.
- aMOOC -adaptiivinen
Artikkelissa kootaan myös oppilaitoksen pohdittavaksi kysymyksiä olemassa olevien MOOC-ratkaisujen hyödyntämisestä (s. 53):
- Mikä on kurssin opetussuunnitelma? Mitkä ovat keskeiset erot suhteessa omaan
- opetussuunnitelmaamme?
- Mitä tiedämme kurssin pedagogisista lähestymistavoista? Soveltuvatko ne meidän tarpeisiimme?
- Miten ylitämme todennäköiset ristiriidat?
- Millä perusteilla annamme opintopisteitä MOOC-suorituksista?
Samoin omien MOOC-kurssien toteutuksessa oppilaitoksen tulisi pohtia (s. 53):
- Mitä tiedämme ja osaamme MOOC-ympäristössä?
- Mihin oppiaineisiin MOOC-kurssi voi soveltua?
- Hyväksymmekö MOOC-kurssisuoritukset osaksi opintoja vai pidämmekö MOOC-kurssit erillään
- muusta opetuksesta?
Yleisellä tasolla kysymyksiä on muun muassa (s. 53)
- Minkälaisia opiskelun metataitoja ja valmiuksia valitsemamme pedagogisen malli edellyttää
- opiskelijoilta?
- Miten MOOC-opiskelijoita ohjataan?
Artikkeli on suomenkielinen ja ihan mielenkiintoinen.
Lähde:
Risto Säntti (2013), Laaja avoin verkkokurssi (MOOC): oppimisparatiisi vai ryöstökalastusta. Ladattavissa: http://www.okka-saatio.com/aikakauskirja/pdf/Aikak_2013_3_Santti.pdf
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti