Itse olen käynyt AOKK:n opinnot verkko toteutuksena. Tein myös opintoihin liittyvän opetusharjoittelun verkossa. Verkko-opetus on myös opettajalle siinä mielessä joustavaa, että esimerkiksi itse vedin opetusharjoittelun tunnit kotoa. Opetuksen (teknisen) varmistamisen maksimoinniksi varasin paikalle kaiken varalta kolme tietokonetta:
- Tietokone 1: opetus ja tilaisuuden tallennus
- Tietokone 2: näyttää oppilaan näyttöä
- Tietokone 3: varakone, joka käytti vaihtoehtoista nettiyhteyttä (myös tallennus tällä koneella). (varakonetta ei tarvitta, koska kaikki toimi varsinaisilla koneilla).
Lähde:
http://portal.hamk.fi/portal/page/portal/HAMK/koulutus/Nuorisokoulutus/liiketalous/tutkinto_tyon_ohessa
Omat kokemukseni verkko-opetuksesta ovat myös hyvät. Olen suorittanut Tampereen yliopistossa täysin verkko-opintoina sosiaalipsykologian peruskurssin. Kurssi tuli suoritettua sähköisen materiaalin ja kirjamateriaalin turvin lähettämällä esseitä sähköisesti tarkastavalle opettajalle. Jyväskylän yliopistoon olen suorittanut sosiaalityön perusopinnot jossa osa luennot tulivat omalle kotikoneelle online ja jälkeenpäinkin pääsi tallenteita katsomaan. Onlinena pystyi kommentoimaan ja kysymään opettajalta. Lisäksi teimme ryhmätöitä verkossa jolloin piti olla headset ja kamera käytössä. Näyttötutkintomestarikoulutuksessa HAMKissa osa luennoista tapahtui myös verkossa jolloin opettaja myös kyseli opiskelijoilta asiaan liittyen asioita ja jälkeenpäin oli mahdollista palata katsomaan tallenteet.
VastaaPoistaMielestäni tämä on hiemo mahdollisuus.
Lähihoitajatutkinnossa olen käyttänyt jonkin verran sähköistä oppimista. Tietoa haetaan netistä, tehtäviä tehdään moodlen ohjeistusten kautta, katsotaan netin erilaisia tallenteita jopa ohjelmia, joita on mahdollista katsoa myös kotona. Mutta tämä on vielä melko lapsen kengissä kun ajatellaan että lähihoitajat ovat "tekijöitä" jotka eivät tarvitse sähköistä oppimista eivätkä sähköisten materiaalien käyttöä. Itse olen eri mieltä.