torstai 22. tammikuuta 2015

Oppimispelit: luennolla käytyä ryhmäkeskustelua

Oppimispelit


Tehtäväksianto 1: Mikä on mielestänne pelillisyyden merkitys opetuksessa ja oppimisessa?
  • Melkoinen motivaattori, mielenkiinnon herättäjä, koukuttava, aikasyöppö. Löytyy siis plussia ja miinuksia. Varhaiskasvatuksessa lähinnä toimii yhtenä välineenä muiden lauta-ym. pelejen joukossa. Ihmiset oppivat erilailla, tukee oppimista.
  • Pelillisyys ei välttämättä tarvitse teknologiaa. (Voidaanko peliksi katsoa tässä tapauksessa esim. anatomian ja fysiologian torso johon opiskelijat kasaavat sisäelimet?)
  • Aikuisopiskelijalla haaste voi olla jo luokan pöytien siirtäminen uusille paikoille, niin saati sitten oppimispelien käyttö opetuksessa?

Tehtäväksianto 2: Mitä digitaalisia oppimispelejä toivoisit olevan saatavilla oman alueesi kasvatus- ja opetustyöhön?

  • Aktivoivat pelit, jotka mahdollistaa opiskelijoiden toimimisen oikeissa ympäristöissä ilman opettajan läsnäoloa.
  • Haastaa myös opettajan, millain rikastutat omaa opetustasi.
  • Olisi kiinnostavaa päästä kehittämään omaan oppiaineeseen liittyviä pelejä.
  • Pienellä lapsella tärkeää on laitteen koko. Tabletit eivät pysy kädessä, ovat liian isoja.
  • Simulaattorit sopisivat myös kaiken ikäisille erilaiseen oppimiseen. Simulaattori"pelejä" löytyy metsätyökoneiden käyttösimulaattoreista aina vauvanukke simulaattoreihin, joilla voidaan harjoitella oikean vauvan hoitamista.

Tarvittaisiin ehkä ohjelmapohjia, joihin opettaja pystyisi luomaan omia opetuskokonaisuuksia. Miten sellainen toimisi ja kuinka haastavaa se olisi käyttää onkin jo toinen juttu. Kaipaisin pelejä joita voisi aikatauluttaa, joissa joutuisi liikkumaan fyysisesti ja hakemaan tietoa tai tekemään jotain ja peli arvioisi toiminnan onnistumisten mukaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti